Uitleg Handicapssysteem en Bepalingen

Bepalingen 2015

Hoofd van de jury: Arjon Pals

Wedstrijdleider: Camiel Wierikx

Wedstrijdgelden

Skiff: 15,00 euro
Twee: 20,00 euro
Vier: 30,00 euro
Acht: 40,00 euro
Junioren skiff: 5,00 euro
Junioren twee: 7,50 euro
Junioren vier: 12,50 euro
Junioren acht: 15,00 euro
Bedrijfs vier: 80,00 euro
Bedrijfs acht: 160,00 euro

Wedstrijdgelden dienen uiterlijk donderdag 31 september 2015 overgemaakt te zijn op bank 3779.24.423 t.n.v. Stichting Erasmus Sprints te Rotterdam o.v.v. verenigingsnaam en wedstrijdnummer(s).

Overige bepalingen

  1. Boord-aan-boordwedstrijd over 1000 m op een 6-ploegenbaan.
  2. Inschrijving: tot 8 oktober 2015 18:00 uur via het KNRB inschrijfprogramma.
  3. Dubbel bootgebruik is NIET mogelijk ivm de toernooi-vorm van de wedstrijd.
  4. Dubbel starten door roeiers is in verband met de toernooivorm niet mogelijk.
  5. Loting: zo spoedig mogelijk na sluiting van de inschrijvingen, te Rotterdam.
  6. Aanvangstijden: worden zo spoedig mogelijk na de loting via de website bekendgemaakt.
  7. Met uitzondering van de Bedrijfsachten en de Jonghe 8’en, worden de tijden van de deelnemende boten voorafgaande aan de start op basis van een handicap-factor gecorrigeerd (leeftijd, geslacht en boottype). Eventuele kwalificatie voor de finale geschiedt op basis van de gecorrigeerde tijden.
  8. Toevoegen van extra nummers is mogelijk in overleg met de wedstrijdleiding via wedstrijd@erasmussprints.nl. In beginsel dienen er minimaal 4 deelnemende ploegen te zijn.

Uitleg handicapsysteem

Bij de Erasmussprints wordt een handicap-systeem gebruikt. De handicap wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Man / vrouw
  • Leeftijd (geboortejaar)
  • Boottype

De handicapfactor voor de mogelijke combinaties is vertaald naar een excel-sheet, die in op de site wordt gepubliceerd.

Starten in heats

Bij de Erasmussprints wordt in heats gestart. Elke ploeg heeft in twee rondes de kans om een snelste tijd neer te zetten. De zeven snelste dagtijden gaan door naar de finale.

Heats en handicap-factor

Bij de Erasmussprints gaat het om het neerzetten van de snelste dagtijd om door te mogen naar de finale. Een heat winnen is leuk, maar geeft geen directe garantie voor een finaleplaats. Het kan zijn dat er in een andere heat een snellere tijd wordt neergezet. Daarom krijgt iedereen een tweede kans om bij de beste 7 te eindigen en zo de finale te mogen roeien.

Van alle ploegen in een heat is op basis van de correctie-factoren een aantal seconden ‘handicap’ berekend, die bij de start wordt toegepast.  De ploeg met de lichtste handicaptijd start als eerste. De ploeg met de zwaarste handicap start als laatste en ‘jaagt’ op het hele veld.

Per ploeg wordt de daadwerkelijk geroeide tijd geregistreerd Ook wordt per ploeg de geroeide tijd + handicaptijd geregistreerd. NB: voor de snelste gecorrigeerde dagtijd, zie hierna!

De uitslagen van de heats (geroeide tijd+handicapseconden) zijn onderling niet vergelijkbaar. Je racet namelijk tegen de ploegen die bij jou in de baan liggen, mét hun specifieke handicap-factor.  Het volgende voorbeeld maakt dit duidelijk:

  • In een heat zijn twee vieren, een twee en twee skifs ingedeeld. Hun onderlinge verschil op basis van de correctiefactoren is respectievelijk +10 seconden (vier A), +8 seconden (vier B), + 6 seconden(twee), +3 seconden(skif A), en 0 (skif B). Skif B mag als eerste weg, vier A als laatste.
  • STEL: Nu wordt er nog een 8 toegevoegd aan de heat. De onderlinge startverschillen van de vijf bestaande boten veranderen niet. De 8 echter heeft een handicap van +15 seconden. De 8 start dus 15 seconden na skif B (die als eerste vertrekt), 12 seconden na skif A, 9 seconden na  de twee, 7 seconden na vier B en 5 seconden na vier A. Één ploeg zal als eerste finishen, de heat winnen en mag door naar de halve finale. De uitslag van de heat bestaat uit  de geroeide tijd per ploeg  + startverschil; voor de acht dus geroeide tijd+15 sec .
  • STEL: Skif B voelt zich niet zo lekker en besluit bij de start niet deel te nemen. Skif A mag nu als eerste vertrekken: zijn startverschil is nu 0 geworden. Vervolgens vertrekt de twee na 3 seconden. Na 5 seconden (na Skif A) vertrekt vier B, na 7 seconden vie rA en na 12 seconden de acht. De uitslag van de acht is nu (geroeide tijd + 12 sec).
  • De uitslagen zijn dus alleen binnen een heat te vergelijken, niet tussen heats!

Snelste gecorrigeerde dagtijd

Als de daadwerkelijk geroeide tijden bekend zijn, worden alle deelnemende ploegen ook op basis van hun individuele handicap-factor opgenomen in een overall-ranking. De ranking bestaat uit: geroeide tijd x handicapfactor. Met deze ranking kunnen ploegen hun onderlinge  prestaties vergelijken.

De overall-ranking wordt in de lunchpauze gepubliceerd (tussenstand) en na afloop van de finales. Iedere prestatie wordt apart beoordeeld en opgenomen in de ranking. Een ploeg die ’s ochtends een heat en ’s middags de herkansing + halve finale-ronde  vaart, ziet zichzelf dus drie keer terug in de ranking.

Voor de (mooie!) prijs voor de snelste gecorrigeerde dagtijd wordt de overall-ranking die na de finales bekend wordt gemaakt, gepubliceerd.

Promotieschema

Hierboven is uitgelegd dat het bij de Erasmussprints gaat om het winnen van je wedstrijd. Dat werkt als volgt.

  • Alle ploegen zijn ingedeeld in heats. Een heat bestaat in principe uit 5 of 6 ploegen.
  • De winnaar van iedere heat gaat rechtstreeks naar de halve finale-ronde.
  • De andere ploegen varen herkansingen. Een herkansing bestaat in principe uit 5 of 6 ploegen.
  • Van de herkansingen gaat de winnaar en de tweede plek naar de halve finale.
  • Er zijn in principe zes halve finales. Een halve finale bestaat in principe uit 5 of 6 ploegen.
  • In de halve finale-ronde gaat alleen de winnaar van iedere halve finale door naar de finale. In de finale roeien 6 ploegen.

Het precieze aantal heats, herkansingen en halve finales hangt af van het aantal inschrijvingen en wordt na de loting bepaald. Ook het aantal ploegen dat vanuit de herkansing naar de halve finale-ronde promoveert, kan worden aangepast.